Firma Deutz AG to pochodząca z Niemiec spółka akcyjna założona w 1864 r. w Kolonii. Uznawana jest za najdłużej działającego niezależnego producenta silników spalinowych. Jak na przestrzeni setek lat przedsiębiorstwo radziło sobie na dynamicznie zmieniającym się rynku? Aby poznać odpowiedź na to pytanie, warto zapoznać się z historią firmy, która – wraz ze swoją nazwą – wielokrotnie przeobrażała się niczym kameleon, reagując na aktualne realia i wymagania klienta.

Przełom XIX i XX wieku

Za początek przedsiębiorstwa współcześnie noszącego nazwę Deutz AG uznaje się datę otworzenia pierwszej na świecie fabryki silników N. A. Otto & Cie. Dokonali tego w 1864 roku w Kolonii Eugen Langen i Nicolaus August Otto. Już 5 lat później firma w wyniku rozwoju i zapotrzebowania na większą przestrzeń dla siebie przeniosła siedzibę do dzielnicy Kolonia-Deutz. W 1872 roku zmieniono nazwę na Gasmotoren-Fabrik Deutz AG. Po czterech latach rozpoczęta została produkcja czterosuwowych silników Otto. Warto podkreślić, że już wtedy w fabryce zatrudniano późniejsze ikony rynku motoryzacyjnego takie jak Gottlieb Daimler czy Wilhelm Maybach. Przedsiębiorstwo rozpoczynało XX wiek z ogromnym rozpędem, wciąż rozszerzając swoją ofertę produkcyjną nie tylko dzięki własnym patentom, ale również dzięki wykupywaniu kolejnych firm. Deutz budował lokomotywy z silnikami Diesla, stacjonarne silniki na licencji MAN. Opracowano także model wozu strażackiego z silnikiem spalinowym oraz samochodu wyścigowego o pojemności skokowej 1,3 litra.

Okres zbrojeń

Szacuje się, że do momentu wybuchu I wojny światowej firma wyprodukowała zaledwie kilka samochodów osobowych. Na potrzeby konfliktu zbrojnego skupiono się na produkcji ciężarówek o ładowności do 5 ton oraz ciągników artyleryjskich „Deutzer Trekker”. W 1926 roku przedsiębiorstwo zaproponowało pierwszy ciągnik rolniczy z silnikiem Diesla. Od tego momentu rynek agrarny na dłuższy czas stał się głównym obszarem działalności Deutza. W 1930 roku firma połączyła się z Humboldt AG zajmującym się przeróbką sypkich materiałów i Motorenfabrik Oberursel AG produkującym silniki lotnicze. Nowopowstała spółka przyjęła nazwę Humboldt-DEUTZ AG. Kolejna zmiana szyldu nastąpiła 8 lat później, kiedy przejęciu uległa Isselburger Hütte. Przed rozpoczęciem II wojny światowej nazwa brzmiała Klöckner-Humboldt-Deutz AG (KHD). Po wybuchu międzynarodowych konfliktów firma zajmowała się produkcją wozów pancernych, pojazdów gąsienicowych, półgąsienicowych oraz ciężarówek dla Wehrmachtu.

Czasy powojenne

Podczas II wojny światowej fabryki przedsiębiorstwa w znacznym stopniu uległy zniszczeniu. Po wojnie znakiem rozpoznawczym KHD były silniki Diesla z chłodzeniem powietrznym. Umieszczany przy nich w miejscu chłodnicy wentylator wydawał charakterystyczny odgłos. Od 1959 r. W Kolonii budowano także wagony robocze, zaś od lat 60. XX wieku sprzedawano traktory w Niemczech znane jako Deutz-Fahr, w USA – pod marką Deutz Allis. W tym czasie KHD dołączyło także do czołówki producentów pojazdów użytkowych w Niemczech. Na początku lat 70. autobusy i ciężarówki obejmowały 40% produkcji koncernu.

Epoka Deutz AG

W latach 80. nazwa spółki kilkakrotnie zmieniała swoje brzmienie, jednak kolejne dziesięciolecie przyniosło stabilizację. Od 1997 roku powrócono do pierwotnej nazwy. Firma Deutz AG z bogatą tradycją wkroczyła w XXI wiek, nie bojąc się stawiać czoła nowym wyzwaniom. W 2001 roku zaprzestano budowy maszyn przemysłowych, aby skupić się na innych, bardziej rozwojowych obszarach rynku motoryzacyjnego. Zaledwie po kilku latach od tego momentu przedsiębiorstwo mogło pochwalić się około 5500 pracowników, 22 spółkami-córkami i posiadaniem przedstawicielstwa w 130 krajach świata. W Polsce firma Deutz AG jest reprezentowana przez firmę BTH FAST.